رکود در بازار مسکن 

رکود در بازار مسکن 
رکود در بازار مسکن 

500 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد. این شاید قابل اتکا ترین آمار از وضعیت بازار مسکن در تهران باشد، بازاری که در ماه‌ های گذشته یک رشد قیمتی کم سابقه را تجربه کرد اما هم چنان به نظر می‌ رسد تعداد زیادی از مالکان ترجیح می‌دهند واحد های خود را خالی از سکنه نگه...

500 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد. این شاید قابل اتکا ترین آمار از وضعیت بازار مسکن در تهران باشد، بازاری که در ماه‌ های گذشته یک رشد قیمتی کم سابقه را تجربه کرد اما هم چنان به نظر می‌ رسد تعداد زیادی از مالکان ترجیح می‌دهند واحد های خود را خالی از سکنه نگه دارند و در این بین مناطق بالای شهر تهران، سهم بیشتری از این واحد ها دارند.

بر خلاف بخش اصلی اقتصاد ایران که در آن، دولت حرف اول و آخر را می ‌زند، در حوزه مسکن شرایط متفاوت است و ارزیابی‌ ها نشان می ‌دهند که سهم دولت از این بازار همواره کمتر از ۱۰درصد باقی مانده است، حتی زمانی که در دولت ‌های نهم و دهم طرح کلان ساخت مسکن مهر کلید خورد و دولت تحویل بیش از دو میلیون واحد مسکونی جدید را در دستور کار خود قرار داد، هم چنان بازار مسکن در سیطره بخش خصوصی باقی ماند و در طول این سال‌ ها به همین روال کار خود را دنبال کرد. محوریت بخش خصوصی در بازار مسکن، ویژگی‌ های منحصر به فردی را برای این حوزه به وجود آورده که بسیاری از آنها شباهتی با آنچه در کلان اقتصاد ایران اتفاق می‌ افتد، ندارد.

برخلاف عملکرد سال قبل که مسکن تحت تاثیر تحریم‌ ها و تورم اقتصادی رشد نرخ قابل توجهی را تجربه کرد، در دوره‌ های قبلی این بازار بارها عملکردی مستقل از خود به ثبت رساند تا جایی که در سال‌ های ابتدایی دهه ۹۰، وقتی نرخ تورم در اقتصاد ایران بالا رفت، نرخ مسکن نه ‌تنها رو به افزایش نگذاشت که حتی در بعضی ماه‌ ها حرکتی کاهشی را نیز به ثبت رساند. به گزارش آهن پرایس، یکی دیگر از ویژگی ‌های خاص این بازار نگاه سرمایه ‌ای کلان و پر اهمیت جامعه ایران به مسکن است. در طول تمام سال‌ های گذشته بسیاری از بازار ها در کوتاه‌ مدت توانسته‌ اند توجهات سرمایه‌ های سرگردان را به خود جذب کنند و از این طریق نقدینگی گسترده ‌ای دریافت کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)